Lederens aller viktigste oppgave!

God mandag, folkens!

Mandag morgen, masse å ta igjen, uka skal planlegges.

Hvordan er humøret, egentlig?

Jeg tror det viktigste vi gjør som ledere er å møte de ansatte med positivitet og godt humør. Ofte har vi masse å tenke på, det er saker og ting som henger som ikke vi har kontroll på, vi blir stresset... 

Hvordan møter vi da de ansatte? Hvis de attpåtil klager og sutrer litt, eller krever eller forventer noe du er uenig i?

Møter vi de ansatte med godt humør, en liten prat om hvordan helga deres har vært, noe du vet de bryr seg om i sin hverdag så åpner du for en fin dag for den ansatte. ..!

Aldri start dagen eller uke med noe negativt. Spør om fritidsaktivitetene de holder på med, cupen i helga, stevnet de var på med barna, eller om oppussingsprosjektet de har går bra. Ta deg tid til å prioritere det, legg bort stress, sørg for at de ansatte føler seg vel- og ikke nedprioritert. Det kan være fort gjort å avfeie de ansatte fordi du ikke føler du har tid til å ta deg av det de bryr seg om akkurat i det øyeblikket, men jeg tror det er din viktigste lederoppgave; bry deg om de ansatte og vær positiv.

Dersom de har urimelige krav og forventninger, ikke avfei det, ta deg tid til å prate litt om kravene eller forventningene, forklar hvorfor det eventuelt er urealistisk - ofte tenker ikke de ansatte på hele bildet slik som du gjør. "Vi skulle hatt nye arbeidsbukser", for eksempel- det er ikke sikkert de skjønner at å bytte ut alle arbeidsbuksene vil koste 80000,- kroner, så det er ikke bare å handle!

 

Dagens ord må være:

Kjenn på ditt eget humør, kjenn på ditt eget stress. Er humøret dårlig eller stresset høyt, legg det bort i møtet med de ansatte - dagen deres blir mye bedre hvis de blir møtt av en positiv leder!

Write a comment

Comments: 0