Forstå kontra akseptere

Hei, dere, og god torsdag!

Denne uka kom jeg borti en type problemstilling jeg ser relativt ofte. Det handler om ansatte som gjør ting vi forstår, men likevel ikke aksepterer. Ofte blir jeg overrasket over hvordan ledere håndterer dette.

 

Altså, det at du forstår hvorfor en ting blir som den blir, betyr ikke at du må akseptere den?

 

Typisk eksempel er når man endrer en rutine. Den ansatte er vant til å gjøre sånn eller sånn, og det fungerer godt- etter den ansattes perspektiv. Helt forståelig, som regel, men sjelden noe man kan eller bør akseptere. Når man har en del ansatte og et sett med rutiner så er det sjelden konstruktivt at ên ansatt gjør det på sin egen måte, både av hensyn til ettergåelse fra lederen, opplæring av nye, eller bare det at da kan plutselig alle gjøre ting på sin egen måte og rutinen blir verdiløs...

 

Ta en prat med den ansatte:

Ta opp problemstillingen, da i spørsmålsform:  (innlegg om spørsmålsform finner du her)

"Forklar meg hvordan du gjør denne rutinen"

Når forklaringen kommer, så kan du gjerne vise forståelse for det.

Likevel, forklar at selv om du forstår det, aksepterer du det ikke.

Forklar gjerne hvorfor du ikke aksepterer det.

Vær tydelig på at du forventer at rutinen følges fra nå!

 

Denne problemstillingen kommer gjerne jevnlig i en eller annen form, den ansatte gjør ting på en måte du ikke er komfortabel med og forklarer det med en forsåvidt forståelig forklaring, men ikke la det at du forstår gjøre at du automatisk aksepterer!

 

-Jan Steinar-

 

Write a comment

Comments: 0