Den vanskelige samtalen/ nøytral tredjepart

Titt og ofte kommer jeg borti samtaler ledere oppfatter som vanskelige. Jeg tar en prat med arbeidsgiveren/lederen, blir satt inn i saken og hva som gjør akkurat denne saken vanskelig.

I de aller fleste av disse tilfellene høres saken helt grei og åpenbar ut når den forklares til meg som nøytral tredjeperson. Det som gjør samtalen vanskelig er ikke fakta, når arbeidsgiveren kommer til at det kreves en vanskelig samtale er det svært sjelden at lederen er urimelig. Fakta sier nesten unntaksvis at ja, her må kursen til den ansatte justeres.

 

Det som gjør samtalen vanskelig er ofte, nesten uten unntak dynamikken mellom leder og ansatt:

  • Den personlige kjemien mellom leder og ansatt- enten er den for god og leder gruer seg, eller den er dårlig, så ja, leder gruer seg.
  • Sympati med den ansatte som ikke har med selve saken å gjøre, sykdom i familien, problemer hjemme hos den ansatte eller andre omstendigheter som gjør at leder har sympati med den ansatte. Lederen lager unnskyldninger for den ansatte uten å ta det opp.
  • Det har gått altfor lang tid før leder har tatt tak i situasjonen, unotene har blitt en vane, og vanen er vond å vende.

 

I disse tilfellene har jeg opplevd at det å være med som en nøytral tredjepart i samtalen gjør at kommunikasjonen blir åpnere og mer effektiv. Uten unntak så gruer lederen seg mye mer til samtalen enn det som er nødvendig, uten unntak er lederen lettet etter samtalen, og i de aller fleste tilfeller blir ikke samtalen vanskelig i det hele tatt, fordi den innledes og gjennomføres på en følelsesnøytral, faktabasert og profesjonell måte. Vi er alltid åpne om at vi opplever samtalen som vanskelig, og at det er derfor ekstern hjelp er tatt med. Vi er åpne om bekymringene rundt fakta, og får den ansattes perspektiv på problemsttillingen. Vi kan lytte og forstå, men uten å erkjenne eller ettergi på det vi krever og forventer, og akkurat det er enklere med en ekstern tredjepart til å bistå i samtalen.

 

Ta kontakt om du kjenner på at det er en samtale du kanskje burde ha tatt- så snakker vi om det, kommer med noen konkrete forslag til løsning, eller jeg kommer for å hjelpe til i saken.

 

Ha en finfin dag videre!

 

-Jan Steinar-

 

Write a comment

Comments: 0